Pages

Protein Bukan-GMO yang lengkap dengan semua asid amino perlu Vitamin B yang lengkap dan seimbang Mengandungi magnesium, vitamin D, zink, tembaga, manganese Menyediakan asid lemak Omega 3 termasuk DHA dan EPA Multi vitamin dan Multi mineral semulajadi yang disalur Jam demi Jam

Shaklee supplements for all kind of needs. For a healthier life, for healthy people, pregnant and breastfeeding mommas, kids, men and women health, for the elderly, fertility, beauty and many more. Shaklee All Natural Supplement is indeed for ALL.

Thursday 30 October 2014

Shaklee | Confirm Halal Ke???

Betul ke Shaklee ni Halal??? Kat botol vitamin-vitamin yang saya beli TAKDE pun cop HALAL?? Ke sebab awak nak lakukan sales awak, awak suka-suka je kata dia Halal.!!! Mana bukti???

Isu Halal adalah satu isu yang tak boleh nak dipandang ringan. Terutamanya untuk kita yang beragama Islam. Kat Malaysia ni, produk-produk yang telah mendapat cop pengesahan dari JAKIM, memang confirm lah Halal. Kalau takde cop JAKIM tu, memang takkan beli la. Betul tak?

Kita lihat saja pada botol produk Shaklee, memang takde pun cop halal. Cop JAKIM pun takde, cop ha-lam-alif-lam yang cikai pun takde. Lepas tu pergi farmasi, check pulak botol-botol vitamin lain, ada ke tak cop halal JAKIM tu?


Jadi HALAL ke Shaklee ni???

Produk-produk Shaklee yang terdapat di Malaysia, adalah produk-produk yang telah dijamin Halal. Tapi jaminan Halal ni bukanlah dari pihak JAKIM. Pihak JAKIM hanya membuat pengesahan Halal kepada produk-produk yang dibuat di Malaysia sahaja. Takkan lah kita nak minta pegawai-pegawai JAKIM di Malaysia ni. terbang ke serata dunia semata-mata nak ke kilang dan melihat proses pembuatan. Tak ke nama buang masa dan duit... Boleh je kan bekerjasama dengan badan-badan pengiktirafan Halal di negara tersebut. Divide and conquer kan?

Produk Shaklee telah disahkan halal oleh satu badan yang diiktiraf oleh JAKIM, iaitu Islamic Services of America (ISA). Boleh layari sendiri di laman web JAKIM di www.halal.gov.my.

Ni yang saya printscreen masa rehat tadi 


Kat tepi blog saya ni pun ada sijil Halal dari ISA untuk Shaklee. Terkini ni untuk 2014. Nak tengok terang dan nyata, saya tempek gambar kat bawah ni.

ISA Halal Cert for Shaklee



Dah tu kenapa takde cop Halal ISA kat produk-produk Shaklee???

ISA tak boleh nak cop Halal kat botol-botol Shaklee kerana permohonan yang dikemukakan oleh pihak Shaklee dibuat secara group of product. Malahan, produk-produk yang berunsurkan ubat-ubatan dan supplements memang tidak wajib untuk dicop Halal.

Tapi apa yang wajib ada untuk produk-produk supplements atau ubat-ubatan adalah kelulusan dari Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Dan sememangnya produkShaklee ada kelulusan dari KKM.


So... dah jelas ke dengan isu Halal produk Shaklee ni? Saya pun hanya sampaikan melalui pembacaan dan kefahaman saya sendiri. Saya juga ambil Shaklee bukan untuk saya saje, malahan untuk ahli-ahli keluarga saya yang lain. Takkan la saya nak bagi mereka produk yang tak tentu Halal Haram nya. Ye tak? Anda bagaimana???


Sebarang pertanyaan mengenai produk Shaklee, hubungi saya.

FB: Masherna Mustafa
Call / SMS / WhatsApp: 0199873748
Email: mashernamustafa@yahoo.com

Jangan segan-segan.


0 comments:

Post a Comment