Pages

Protein Bukan-GMO yang lengkap dengan semua asid amino perlu Vitamin B yang lengkap dan seimbang Mengandungi magnesium, vitamin D, zink, tembaga, manganese Menyediakan asid lemak Omega 3 termasuk DHA dan EPA Multi vitamin dan Multi mineral semulajadi yang disalur Jam demi Jam

Shaklee supplements for all kind of needs. For a healthier life, for healthy people, pregnant and breastfeeding mommas, kids, men and women health, for the elderly, fertility, beauty and many more. Shaklee All Natural Supplement is indeed for ALL.

Sunday 26 October 2014

13 Fakta Menarik Yang Ramai Ingin Tahu Mengenai Tubuh Kita

Memang teruja saya nak kongsikan mengenai 'biological clock' tubuh kita. Saya terbaca artikel ini dalam Majalah iSihat Bil. 67. Lama dah kot artikel ni, tapi sebab baru baca dan macam menarik je, saya nak kongsi jugak la...

Biological Clock


Jom baca...

Pukul 1-2 pagi: Fasa Tidur Paling Lena
Pada jam tersebut, aktiviti pelbagai sistem organ banyak yang direhatkan. Tapi bagi mereka yang sedang mengandung, hormon progesteron akan meningkat, sehingga peluang untuk melahirkan pada tengah malam selalunya lebih tinggi.

Baby 29 Ramadhan

Wah!!! Patut la... Zhofeer dan Farheen lahir pada waktu-waktu ini. Zhofeer 11.59 malam, Farheen 2.02 pagi... Syabeel 10.24 pagi sebab dia baby IVF dan wajib dioperate keluar (lebih-lebih lagi saya memang ada darah tinggi setiap kali mengandung...)


Pukul 4-5 pagi: Suhu Tubuh Paling Rendah
Masa ini, tubuh kita memang berada dalam keadaan rehat serehatnya. Mungkin itu sebab, jika kita bangun tahajjud ke, atau bangun study, kita akan rasa lebih segar.


Pukul 5-6 pagi: Peningkatan Tekanan Darah Paling Tajam
Produksi melatonin atau hormon yang memicu rasa mengantuk mulai berhenti, sementara tekanan darah meningkat paling tinggi dibandingkan dengan waktu lain. Penghasilan kortisol atau hormon stress meningkat sehingga otak yang berperanan memberi isyarat untuk tubuh bersiap sedia untuk bekerja seharian, tapi tak la sampai memicu stress.


Pukul 7 pagi: Hormon Seks Meningkat
Peningkatan testosteron pada lelaki mahupun wanita terhadi pada pagi hari, sehingga mampu untuk membangkitkan ghairah seks. Oleh sebab itu, menjadikan waktu pagi hari waktu yang tepat untuk bercinta.


Pukul 8 pagi: Pergerakan Usus Aktif
Jam ini waktu yang amat sesuai untuk membuang air besar. Ketika ini juga boleh dikatakan waktu kebanyakan daripada kita akan buat appointment dengan Mr Tan. Ini adalah disebabkan pergerakan usus paling tinggi pada waktu tersebut. Pengukuran berat badan pula adalah paling tepat dilakukan pada pagi hari setelah kita membuang air besar.


Pukul 9 pagi: Metabolisme Paling Tinggi
Waktu yang paling tepat untuk bersarapan pagi. Ketika ini, ada peningkatan pada tahap metabolisme. Ini bermakna lemak-lemak yang diserap dari makanan pada waktu-waktu tersebut tidak akan banyak disimpan dan akan diproses untuk menjadi tenaga.

Breakfast like a king


Pukul 10-11 pagi: Fokus
Pada waktu ini, tubuh dan fikiran kita akan mencapai tahap tangsangan ideal untuk beraktiviti sepanjang hari. Jarang ada yang mengantuk kecuali anda kurang tidur.

Ye la... Saya kalau membaca jurnal, time-time ni la yang baru rasa macam semangat nak buat kerja. Laju je kalau menaip pun. Idea mencurah-curah (macam la banyak sangat ideanya...). Tapi tak lama pun...


Pukul 11 pagi - 2 petang: Stress Meningkat
Selang masa yang diperlukan untuk memberi kesempatan pada tubuh dan fikiran untuk menrehat dan menyegarkan diri. Makan di luar bersama rakan boleh menyegarkan fikiran, sekaligus membiarkan tubuh terkena sinar matahari yang mampu memperkuatkan sistem imunisasi badan.

Shopping pun boleh release tension

No wonder la sekejap je fokus pada kerja. Time ni la yang buat otak rasa melayang-layang... Nak buat apa... Nak pergi mana... Mungkin tu sebab ramai dah time-time ni yang update status FB atau beronline... (Heheheh... jangan marah ha...). Takpe... nak kurangkan stress kan???


Pukul 2-3 petang: Koordinasi Terbaik
Tubuh membenarkan anda melakukan banyak hal sekaligus atau multi-tasking kerana kemampuan otak untuk melakukan koordinasi berada pada titik tertinggi. Walaupun begitu, disebabkan proses pencernaan makanan belum lagi selesai, kemampuan fizikal badan agak berkurangan.


Pukul 3-5 petang: Denyut Jantung Paling Stabil


Waktu petang adalah waktu yang paling tepat untuk melakukan aktiviti-aktiviti bersukan. Ini adalah kerana tahapa adrenalin badan berada pada tahap yang tertinggi. Selain daripada itu, denyut jantung dan tekanan darah juga adalah pada tahap paling stabil, jadi sesuai sangat la nak beriadah.


Pukul 5 petang - 8 malam: Proses Detoksifikasi
Fungsi hati dalam memproses racun-racun sisa metabolisme adalah paling tinggi paa waktu ini, sehinggakan anda perlu banyakkan minum air kosong. Keinginan untuk makan juga tinggi kerana kemampuan deria bau (hidung) dan deria rasa (lidah) sedang meningkat.


Pukul 8-10 malam: Metabolisme, Pergerakan Kurang Aktif
Pembakaran lemak tidak banyak terjadi pada waktu malam. Jika makan pada waktu ini, kebanyakannya akan disimpan dalam bentuk lemak.


Pukul 10-11 malam: Hormon Seks Meningkat Lagi
Dibandingkan pada waktu pagi, peningkatan libido atau ghairah seks pada malam hari tidaklah terlalu tinggi. Ini adalah kerana badan kita sudah penat. Namun pada ketika ini, jam biologi tubuh kita mengaturkan proses ovulasi untuk berlaku. Jadi, masa yang paling tepat untuk bermesra bersama pasangan, lebih-lebih lagi yang nak cepat dapat zuriat... InsyaAllah...


Dah tau kan? Boleh la kita rancang aktiviti-aktivti harian kita dengan lebih efisyen. Semoga kita semua akan merasa lebih cerdas dan cergas ye....


Sebarang pertanyaan mengenai produk Shaklee, hubungi saya.

FB: Masherna Mustafa
Call / SMS / WhatsApp: 0199873748
Email: mashernamustafa@yahoo.com

Jangan segan-segan...

1 comments:

Ziana Eunos said...

perkongsian menarik ^_^
saya share boleh yer ..

Post a Comment