Pages

Protein Bukan-GMO yang lengkap dengan semua asid amino perlu Vitamin B yang lengkap dan seimbang Mengandungi magnesium, vitamin D, zink, tembaga, manganese Menyediakan asid lemak Omega 3 termasuk DHA dan EPA Multi vitamin dan Multi mineral semulajadi yang disalur Jam demi Jam

Shaklee supplements for all kind of needs. For a healthier life, for healthy people, pregnant and breastfeeding mommas, kids, men and women health, for the elderly, fertility, beauty and many more. Shaklee All Natural Supplement is indeed for ALL.

Monday 3 November 2014

5 Makanan Super Untuk Otak Lebih Sihat

Wah.... Asyik cerita pasal makanan je kan? Sebab nya saya memang suka makan dan suka shopping barang makan... Hari ni, entry saya berkisar kepada makanan yang dapat menjadikan otak lebih sihat dan insyaAllah, kita akan jadi lebih bijak. Lebih-lebih lagi pelajar veteran seperti saya.

Makanan Untuk Otak Sihat
Food for Brain

Sebagaimana yang kita semua tahu, otak kita merupakan organ yang penting dalam kehidupan seharian. Di dalam otaklah tempat di mana pusat segala perbuatan kita seharian. Tidak kira lah sama ada keputusan yang kita buat sehinggalah kepada sekecil-kecil pergerakan kita. Macam nak taip entry ni, guna otak kan juga nak gerakkan jari-jari untuk menekan kekunci keyboard.

Otak, seperti juga badan kita, memerlukan makanan yang dapat mengoptimumkan penggunaannya. Mari kita lihat apakah antara 5 makanan tersebut.


Pilihlah Bijirin Penuh (Wholegrain)

Seperti semua yang ada dalam badan kita, otak tidak boleh berfungsi tanpa tenaga. Dengan bekalan tenaga yang mencukupi, keupayaan untuk menumpukan perhatian dapat dilaksanakan tanpa ada sebarang gangguan. Bekalan tenaga ini adalah dalam bentuk glukos dalam darah yang dialirkan ke saraf-saraf otak.

Makanan Untuk Otak Sihat

Jadi apa yang perlu saya pilih??? Anda bolehlah memilih sumber bijiran penuh yang rendah indeks glisemik (GI) nya. Apa pentingnya makanan rendah GI ini?

Makan rendah GI membebaskan glukos secara perlahan-lahan ke dalam saluran darah, di mana akan membantu anda sentiasa alert sepanjang hari. Jadi pilihlah makanan 'brown' seperti brown cereal. wheatbran atau brown pasta.


Adakan Pesta Blueberry

Dr. Steven Pratt, pengarang buku Superfoods Rx: Fourteen Foods Proven to Change Your Life, menggelarkan blueberries sebagai "Brainberries". Hasil kajian yang dijalankan mendapati blueberries ini dapat menghalang stress yang berlebihan pada otak. Stress inilah yang membuatkan otak kita jadi lebih tua dan lebih mudah untuk kita menghidap Alzheimer (nyanyuk yang serius).

Makanan Untuk Otak Sihat

Selain itu, bukti daripada kajian yang dijalankan di Tufts University, US, mendapati dengan pengambilan blueberry akan dapat melambatkan kehilangan memori jangka pendek dengan efektif.


Makan Ikan yang Berminyak

Essential fatty acids (EFAs) tidak boleh dihasilkan oleh tubuh manusia dan perlu diambil melalui pemakanan kita sehari-hari. Ikan-ikan laut dalam seperti salmon, sardin, ikan kembung dan ikan herring adalah kaya dengan Omega-3, yang merupakan EFA, yang mana sangat-sangat pentig untuk fungsi otak.

Makanan Untuk Otak Sihat

Omega-3 adalah baik untuk otak berfungsi dengan sihat, baik juga untuk jantung, kesihatan sendi. malahan kesihatan manusia secara amnya. Omega-3 juga mengandungi unsur-unsur anti-keradangan.


Minumlah Jus Delima

Makanan Untuk Otak Sihat

Buah delima menyediakan kebaikan-kebaikan antioksida, yang mana dapat menghalang otak dari terdedah dengan radikal bebas yang mana akan merosakkannya. Kalau rasa rajin nak makan buahnya yang berbiji-biji tu, boleh juga. Tapi pada saya minum jus lebih mudah...


Nikmati Coklat Gelap


Makanan Untuk Otak Sihat

Apa yang paling best??? Coklat la kan... Coklat gelap kaya dengan ciri-ciri antioksida, yang mana mengandungi stimulus semulajadi termasuklah kafien. Kita tahu kafien ini dapat meningkatkan daya pemfokusan dan menggalakan pengeluaran endorfin, yang dapat meningkatkan mood kita. Tapi jangan pula kita ambil dengan kuantiti yang melampaui batas. Ambil dengan kadar yang sederhana saja ye...


Nak jalan penyelesaian lebih mudah???

Saya cadangkan ambillah 3 biji Omega Guard Shaklee setiap hari. Dapat menjamin keperluan EFA kita dipenuhi setiap hari.

Bertepatan pula dengan promosi Shaklee bulan ni. Jangan lepaskan peluang. Double promo tau...

Makanan Untuk Otak Sihat

Makanan Untuk Otak Sihat


Pertanyaan lanjut mengenai produk Shaklee, hubungi saya.

FB: Masherna Mustafa
Call / SMS / WhatsApp: 0199873748
Email: mashernamustafa@yahoo.com

Jangan segan-segan.

0 comments:

Post a Comment